Manevi Destek Dayanışma

 

El Ahad (c.c.) Esması

El Ahad (c.c.) Esması


El-Ehad esması:

Allah’ın isimlerinden (esma-yi hüsnadan) biridir.


El-Ahad esması Manası:

“Ahad” ismi, Tek olan, kendinden başka ilah olmayan , eşi ve benzeri bulunmayan, her bir şeyde birliğini gösteren anlamına gelir.

Bu isim Kur’ân-ı Kerim’de, Allah’ın birliğini ve tevhidi bütünüyle kısa ve özlü bir biçimde anlatan İhlâs suresinde zikredilir. Surenin ilk ayetinde Allah’ın birliği “ahad/ehad” ismiyle ifade edilmektedir: “De ki: O Allah birdir (ahad)” (el-İhlâs 112/1). Hz. Peygamber tarafından Allah’ın isimleri arasında sayılan “ahad” ismi (İbn Mâce, “Duâ”, 10), İhlâs suresindeki kullanımına benzer şekilde hadislerde de “samed” ismiyle birlikte zikredilir (Buhârî, “Tefsirü’l-Kur’an”, 112/1, Eba Davud, “Salat”, 178; Tirmizi, “Daavat”, 63, Nesai, “Сenale”, 117),

“Ahad” isminin ifade ettiği birlik bir olmak, Allah’ın herhangi bir sayı dizisinin başlangıcı olması anlamında bir olmak değildir. O’nun bir olması, bir araya getirilmiş parçalardan oluşmayan, hiçbir şekilde benzeri ve dengi bulunmayan anlamında bir ve tek oluşunu ifade eder. Bu yönüyle “ahad” ismi İslam inancının temelini teşkil eden ve Allah’ın zatında, sıfatlarında, fiillerinde, tapınılacak varlık (mabut) oluşunda eşi, benzeri bulunmayan bir ve tek varlık olduğuna inanma anlamındaki tevhit ilkesini yansıtır, “Senden önce gönderdiğimiz bütün peygamberlere, ‘Şüphesiz benden başka hiçbir ilah yoktur. Öyleyse bana ibadet edin’ diye vahyetmişizdir” (el-Enbiya 21/25) ayetinde de ifade edildiği üzere, Hz. Adem’den itibaren insanlığa gönderilen bütün ilahi dinlerin temeli olan tevhit ilkesini İslam âlimleri iki yönden açıklarlar:

1. Allah’ın bizzat var olması, tek yaratıcı ve ilah olması açısından tevhit (tevhid-i uluhiyet).

2. Allah’ın kendisine kulluk yapılan, tapınılan varlık, yani rab olması açısından tevhit (tevhid-i rububiyyet).

İlah olması açısından tevhit Allah’ın zatı, sıfatları ve fiilleri açısından bir, tek ve benzersiz olduğuna inanmaktır.

Buna göre Allah’ın varlığı zorunlu (vacibü’l-vücûd) olan tek ve benzeri bulunmayan yegane varlık olduğunu, sıfatlarının mutlak bir yetkinlik ifade ettiğini ve hiçbir kusur içermediğini, O’nun kainatın işleyişinde tek etkin varlık olduğunu ve fiillerinin benzerinin hiçbir varlık tarafından ortaya konulamayacağını kabul etmek bu açıdan tevhidin gereğidir. Rab olması açısından tevhit ise Allah’ın tapınılacak tek varlık olduğuna inanmaktır.

Allah’ın bir ve tek olduğunu ifade eden “Ahad” ve “vahid” isimleri temelde Allah’ın birliğini ifade etmekle birlikte aralarında ince bir fark vardır. Kur’an ve hadislerde Allah’ın sıfatı olarak geçen “vâhid”, Allah’tan başka varlıkların sayısal anlamda birliğini ifade etmek için de kullanılabilir. “Ahad” ismi ise Allah’ın birliğini ifade etmesi yanında, özellikle O’nun tek, benzersiz ve eşsiz olduğunu vurguladığından Allah’tan başkası hakkında kullanılamaz. Söz gelimi Allah’ın dışındaki herhangi bir varlık hakkında “O, ahaddır” denilemez. “Ahad” ismiyle anlam yakınlığı taşıyan isimlerden biri de, Allah’ın var oluş bakımından hiçbir şeye ihtiyaç duymadığını, her şeyin varlığını O’na muhtaç olduğunu ifade eden “samed” ismidir. “Samed” ismi, İhlâs sûresinde kendisinden hemen önce geçen “ahad” isminin anlamını açıklamaktadır (bk. SAMED). Nitekim sürenin devamında Allah’ın doğmadığı ve doğurmadığı, O’nun dengi bir varlık bulunmadığı da belirtilerek “ahad” ve “samed” isimlerinin anlamlan pekiştirilmektedir. 

“Ahad” isminin anlamını kavrayan mümin Allah’ın bir, tek, eşsiz ve benzersiz olduğunu ve hiçbir varlığın O’na denk olmadığını idrak eder.

Bu idrak sayesinde, hayatını Allah’ın koyduğu ve uyulmasını istediği ilkelere göre düzenlemeye çalışır ve bunu davranışlarına yansıtır. İbadetlerinde sadece O’na yönelir, O’nun dışında bir varlığa bağlanmaktan uzak durur. O’ndan başkasına kutsallık atfetmez ve kullukta bulunmaz. Tevhit inancına zarar verecek Şekilde başka varlıklara dua etmek onlardan müzik beklemek yardım istemek onları aracı kılmak insanlara aşırı bir şekilde bağlanmak ve sevgi göstermek gibi davranışlardan kaçınır bir ve tek olan Yüce varlığa bağlayarak vicdanını özgürleştirir ve böylelikle Kur’an-ı Kerim’in büyük bir film olarak nitelendirdiği Lokman Suresi 13 şirkten korumuştur.


El-Ahad esmasının faydaları : 

Her gün bin defa Ya Ehad, Ya Vâhid (c.c.) ismi şeriflerini okuyan her türlü murat ve isteğine erer.


El-Ahad ebced değeri, zikir sayısı, günü ve saati :

Ebced değeri ve zikir sayısı ; 13

Zikir günü ; Cuma

Zikir saati ; Merih (Tam cuma namazı saati. Gece okumalarında yatsıdan sonra ve sabah namazının girmesiyle başlayan ve güneş doğana kadar.)


El-Ahad İsm-i şerifi geçen Kur’an ayetleri :

1-) “De ki: “O Allah, Bir’dir (Tek’tir).” İhlas  / 1. ayet

2-) “(İnsan) ona hiç kimsenin asla güç yetiremeyeceğini mi sanıyor?” Beled / 5. ayet

3-)  “Onu hiç kimsenin görmediğini mi sanıyor? ” Beled  / 7. ayet

Post a Comment

أحدث أقدم

Ziyaretçiler

Gayb Alemi