Manevi Destek Dayanışma

 

Zümer Suresi 63. Ayetin Tefsiri Ve Sırları

 

لَهُ مَقَال۪يدُ السَّمٰوَاتِ وَالْاَرْضِۜ وَالَّذ۪ينَ كَفَرُوا بِاٰيَاتِ اللّٰهِ اُو۬لٰٓئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ۟

Lehu mekâlîdu-ssemâvâti vel-ard(i)(k) velleżîne keferû bi-âyâti(A)llâhi ulâ-ike humu-lḣâsirûn(e)

Göklerin ve yerin anahtarları O’nundur. Allah’ın âyetlerini inkâr edenler var ya, işte onlar ziyana uğrayanların ta kendileridir.” 

Ayetin Türkçe  Çevirisi 

Lehu: O’nundur mekâlîdu: Anahtarları  -ssemâvâti: Göklerin  vel-ard(i): Ve yerin velleżîne: Ve kimseler keferû: İnkar eden(ler) bi-âyâti: Ayetlerini (A)llâhi: Allah’ın ulâ-ike: İşte humu: Onlardır -lḣâsirûn(e): Ziyana uğrayanlar


Zümer Suresi 63. Ayetin Tefsiri

Tefsir (Kur’an Yolu)

﴾63﴿ Göklerin ve yerin anahtarları O’ndadır. Allah’ın ayetlerini inkâr edenlerin durumuna gelince işte hüsrana uğrayanlar onlardır.

“Anahtarlar” diye çevirdiğimiz 63. ayetin metnindeki mekālîd kelimesine “hazineler” anlamı da verilmiştir. Her iki durumda da ayet, Allah Teâlâ’nın evren üzerindeki mutlak hükümranlığını, yönetim ve gözetimini, sınırsız bilgisini ifade eder. Sonuçta bu iki ayette bütün varlıklar üzerinde en yüksek seviyede hâkimiyet ve yönetimin Allah’ a ait olduğu kesin bir dille ve özlü bir ifadeyle ortaya konmuştur. Râzî’ye göre 63. ayette geçen “Allah’ın ayetleri” ile bilhassa burada değinilen ilâhî hakikatler kastedilmiş, bu hakikatleri inkâr edenlerin hüsrana uğrayacakları bildirilmiştir (XXVII, 12). Kaynak : Kur’an Yolu Tefsiri Cilt: 4 Sayfa: 629-630


Geylani Tefsiri

Göklerin ve yerin, yani ruhani ve cismani âlem ve bu ikisinden meydana gelen anahtarları o’nun kudretinin kabzasındadır. Bu iki âlemde iradesi ve ihtiyarı ile hiç kimsenin sorgulaması ve çekişmesi olmaksızın istediği şekilde tasarrufta bulunur. Allah’ın ayetlerini ve ihtiyarı ile kendisinden sudur eden eserlerindeki birliğinin ve bağımsızlığının delillerini inkâr edenler var ya, işte o tevhit yolundan sapmış ve adalet caddesinden ayrılmış bedbahtlar ziyana ve mahrumiyete uğrayanların ta kendileridir.Onların o ziyan ve mahrumiyetten kurtulması ümit edilmez.


El-Esas Fi’t-Tefsir

Her şeyi yaratan kim ise, her şeyin üzerinde vekil olan odur. Koruyucu ve gözetleyici olan da odur. O bakımdan indirmiş olduğu kitaba aykırı hareket edenlerin işini görmeyi de üstlenen yine odur. İşte bundan dolayı şöyle buyurmuştur: Göklerin ve yerin anahtarları O’nundur.” Yani onların işinin Maliki odur. Allah’ın Rasulüne indirmiş olduğu “ayetlerini inkar edenler ise, işte onlar” dünyada da âhirette de “hüsrana uğrayanlardır.”


İbn Kesir Tefsiri

Allah Teâlâ her şeyin yaratıcısı, Rabbı, sahibi ve onlarda tasarruf sahibi olduğunu haber veriyor. Her şey O’nun idaresi, kahru galebesi ve gözetimi altındadır. «Göklerin ve yerin anahtarları O’nundur.» ayetinde Mücâhid der ki: (mekâlîdu ) kelimesi, Farsça’da anahtarlar anlamındadır. Katâde, İbn Zeyd ve Süfyân İbn Uyeyne de böyle söylemiştir. 

Süddî ise kelimeyi: Göklerin ve yerin hazineleri şeklinde açıklar. Her iki görüşe göre ayeti şöyle anlayabiliriz: İşlerin dizginleri Allah’ın elindedir. Mülk ve hamd O’nundur. O’nun her şeye gücü yeter. Bu sebepledir ki: «Allah’ın âyetlerine (hüccet ve burhanlarına) küfredenler; işte onlar hüsrana uğrayanlardır.» buyurmuştur.


Zümer Suresi 63. Ayetinin Fazileti Hakkında

İbn Ebu Hatim burada gerçekten garîb bir hadîs rivayet eder ki sıhhati da zâten şüphelidir. Fakat biz yine de burada onun zikrettiği şekilde kaydedeceğiz. O, şöyle diyor: Bize Yezîd İbn Sinan el-Basrî’nin Mısır’da… Osman İbn Affân (r.a.)dan rivayetine göre; o, Allah Rasûlü (s.a.)’e «Göklerin ve yerin anahtarları O’nundur.» âyetinin tefsirini sormuş da Allah Rasûlü: Ey Osman, bunu bana senden önce hiç kimse sormadı, buyurup şöyle devam etmiş: Bunun tefsiri şöyledir: Allah’tan başka ilâh yoktur. Allah, O en yücedir. Allah’ı tesbîh eder, O’na hamdederim. Allah’tan bağışlanma (mağfiret) dilerim. Güç ve kuvvet, ancak Allah iledir. O Evvel’dir, Âhir’dir, Zâhir’dir, Bâtın’dır. Hayırlar O’nun elindedir. Diriltir ve öldürür. O’nun her şeye gücü yeter. 

Ey Osman, kim bu kelimeleri sabaha çıktığında on kere söylerse; ona altı şey verilir: 

Birincisi; İblîs ve ordularından korunmuş olur. 

İkincisi; ona bir kantar ecir ve mükâfat verilir. 

Üçüncüsü; cennette onun için bir derece yükseltilir. 

Dördüncüsü; hurilerle evlendirilir.

Beşincisi; onun yanı başında on iki melek hazır kılınır. 

Altıncısı; Kur’ân, Tevrat, İncil ve Zebur’u okuyan kimsenin ki gibi ona ecir ve mükâfat verilir. 

Ey Osman, bunlarla beraber ona haccetmiş de haccı kabul olunmuş, umre yapmış da umresi kabul olunmuş kimsenin mükâfatı gibi mükâfat vardır. Şayet o gün ölürse, ona şehîd damgası vurulur. 

Hadîsi Ebu Ya’lâ el-Mavsılî de Yahya İbn Hammâd kanalıyla yukarıdaki benzer şekilde rivayet etmiştir. Bu da aynı şekilde garîb olup bu hadîste şiddetli bir münkirlik vardır. En doğrusunu Allah bilir. Kaynak İbn Kesir Tefsiri

Post a Comment

أحدث أقدم

Ziyaretçiler

Gayb Alemi